torsdag 12 april 2012

Nässelsoppa = Vårtecken

Solen låg på ladgårdsväggen i eftermiddags vilket resulterade i ett underbart lä-läge (nyskapat ord ;o).
I stället för att bara sitta och njuta så kunde jag inte låta bli att plocka de fina späda nässlorna som växte där i solen, så där stod jag med rumpan i vädret o plockade på mig ca en liten nässlor. Receptet nedan är på 2 liter men jag halverade det bara och det gick fin fint. Glöm nu inte att servera med nykokta ägghalvor som pricken över i;et. Har ni värmen och lä-läget kvar när soppan är klar så ska den avnjutas ute i solen. Själv fick jag lämna hönapönorna ute och sitta inne och kika ut på solen när lunchen intogs då våren är lite för seg här..

Ingredienser
ca 2 liter nässlor
1 1/2 liter vaten
1/2 msk salt

50 gram smör
4 msk vetemjöl
1/2 liter nässelspad
3/4-1 liter vatten
2 grönsaksbuljonger
1 dl grädde
ett par kokta ägg att dela och ha i soppan
ev. slantar av varmkorv


Gör så här

*Skölj nässlorna riktigt noga och koka dem ca 10 minuter i lättsaltat vatten. Låt rinna av väl och pressa ur allt vatten. Spara spadet.

*Hacka nässlorna fint, enklast i matberedare. Fräs samman smör och mjöl och vispa i nässelspad och buljong lite i sänder.

*Tillsätt nässlor och grädde, koka några minuter och smaka av.

*Garnera med några ägghalvor och finskuren gräslök och ev. lite varmkorvar

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar